Overgewicht

Welk avondeten is het slechts voor ons?

Lekker eten in de avond

Je kent het vast wel. De behoefte om na een intensieve werkdag uitgebreid en lekker te dineren. Nu is daar op zich niets mee, alleen gebeurt het vaak dat we avondeten nuttigen dat niet altijd goed voor ons is. Dat is iets waar je zeker op moet letten, wanneer je niet wilt dat de kilo’s er aanvliegen. Daarom is het belangrijk goed na te denken over het avondeten. Natuurlijk is een opwarmmaaltijd erg gemakkelijk bij de supermarkt. Maar het zit ook vol met conserveringsmiddelen en koolhydraten. Deze suikers worden omgezet naar lichaamsvet, waardoor je gewicht zal toenemen. In het ergste geval kan dat zelfs leiden tot overgewicht. Dat is natuurlijk niet de bedoeling en daarom is het belangrijk dat je gezond avondeten tot je neemt.

Wat kun je beter niet eten in de avond?

Wanneer je een overheerlijke avondmaaltijd gaat bereiden, dan is het belangrijk dat je kiest voor voedsel waarin zo min mogelijk koolhydraten, suikers en ongezonde vetten zitten. Deze zitten bijvoorbeeld in aardappels, rijst en pasta. Uiteraard is het niet erg om dit voedsel te gebruiken in een avondmaaltijd, alleen het gaat er om dat het met mate gegeten wordt. Elke dag pasta of rijst eten is dus niet gezond. Maar ook pizza en patat zijn zeker niet aan te raden. Combineer daarom avondeten bijvoorbeeld met verse groenten en vis. Daar zitten veel vitamines en gezonde vetten in. Daarmee krijg je voldoende voedingsstoffen binnen en voorkomen daarnaast dat je met overgewicht te maken krijgt.

Snacks eten in de avond

Eigenlijk hoort het er een beetje bij wanneer je op de bank neerploft en de televisie aanzet: chips, kaas, snacks of popcorn. In al dit eten zitten veel koolhydraten en calorieën waardoor je gewicht kan toenemen, of je kunt zelfs last krijgen van overgewicht. Wanneer je dat wilt voorkomen, is het belangrijk dat je dit niet teveel eet. Wat je kunt doen om toch iets lekkers te nuttigen tijdens een film, is bijvoorbeeld gezonde noten eten. Zo heb je toch iets om te knabbelen zonder dat je bang hoeft te zijn om in gewicht aan te komen. Noten zitten vol vezels, eiwitten en onverzadigde vetzuren. Ze voorkomen daarnaast dat je een hongergevoel krijgt. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor walnoten, amandelen en cashewnoten. Wanneer je deze noten eet hoef je niet bang te zijn dat je dik wordt, of dat je in gewicht zal toenemen.