Afvallen Overgewicht

Hoeveel vet mag ik per dag eten?

Verschillende soorten vettenTwee verschillende vetten

Om voor jezelf te bepalen hoeveel vet je mag eten moet je eerst het verschil weten tussen verzadigd en onverzadigd vet. Je wordt namelijk geadviseerd minder verzadigd vet te eten, en meer onverzadigd vet. Verzadigd vet heeft over het algemeen nadelige effecten op de gezondheid. Het kan je  cholesterolgehalte verhogen en het vergroot de kans op hart- en vaatziekten terwijl onverzadigde vetten juist bekend staan om de positieve invloeden op de gezondheid. Onverzadigd vet verhoogt de goede cholesterol en verlaagt de slechte cholesterol. Dit heeft vervolgens weer een beschermende werking tegen hart- en vaatziekten.

 

Verzadigd vet

Verzadigd vet is een soort vet dat in verschillende producten voorkomt. Dierlijke producten zoals vlees, melkproducten en kaas bevatten vaak meer verzadigd vet dan plantaardige producten zoals olie en noten.  Terwijl bij veel producten verzadigd vet aanwezig is, kan het onzichtbaar zijn. Hamburgers, worst, volle melk of yoghurt , volle kaas, chips en zoutjes zijn juist producten met veel verzadigd vet. Daarnaast is het zo dat producten met veel verzadigde vetten makkelijk te herkennen zijn. Ze zijn hard buiten de koelkast, zoals margarine en hard frituurvet. Mocht je twijfelen of een product nu veel of weinig verzadigd vet bevat, kan je altijd kijken op caloriechecker.nl. Op deze site worden ook alternatieven aangeboden voor producten met een hoge concentratie verzadigd vet.

 

Vanzelfsprekend bevat ieder eten wel verzadigd vet. Het is juist zaak dit zo min mogelijk te nuttigen. Voor een gemiddelde volwassen man geldt maximaal 28 gram en voor een vrouw maximaal 22 gram verzadigd vet per dag. De totale hoeveelheid vet dat volwassenen per dag mogen hebben is bij mannen maximaal 110 gram en bij vrouwen maximaal 90 gram.

 

Onverzadigd vet

Vet dat zacht of vloeibaar is buiten de koelkast, bevat over het algemeen veel onverzadigd vet. Dit is een handige manier om te onthouden welke producten je het beste kan aanschaffen. Onverzadigd vet is ook nog in te delen in twee soorten namelijk enkelvoudig en meervoudig onverzadigd vet. Het voert te ver om dat hier uitgebreid aan bod te laten komen. Het voornaamste voor jou is dat je het verschil weet tussen de twee verschillende soorten vet en dat je hierop je aankopen en je eetgedrag baseert. Het is vrij eenvoudig om voor jezelf op een rijtje te zetten wat je eet en of er producten zijn die je kan vervangen door producten met meer onverzadigde vetten in plaats van verzadigde vetten. En zeg nou zelf, is het echt minder lekker om iets gezonder, lees meer onverzadigde vetten, te eten? Probeer het eens!

 

Add Comment

Click here to post a comment