Afvallen

Eindelijk op gewicht en nu?

Eindelijk op je streef gewichtHet heeft je heel wat moeite gekost maar het is je gelukt, je hebt je streefgewicht bereikt. Na het ontvangen van de verdiende complimenten en lofuitingen, zal je toch weer gewoon verder moeten met de dagelijkse gang van zaken. Dit is misschien wel een moeilijk moment want je doelstelling is al bereikt. Wat nu?

 

Blijf op gewicht

Een nieuw doel zal geformuleerd moeten worden. Het kan namelijk niet zo zijn dat je na je afvalprestatie de boel de boel laat zodat je gewicht binnen de kortste keren weer op het oude niveau is. Misschien is “op gewicht blijven” nog wel een grotere uitdaging. Het blijkt in de praktijk namelijk nogal moeilijk om dat te verwezenlijken. Hoe vaak hoor je niet dat mensen na een periode van diëten weer heel snel aankomen? Dit komt omdat mensen na het dieet weer gewoon het oude leefpatroon oppakken met de ongezonde eetgewoontes. Dit is funest voor je gewicht. Je doel moet zijn dat je na een dieet of een periode van gezond eten, je gezonde eetpatroon doorzet. Het wordt een levenswijze die ervoor kan zorgen dat je op gewicht blijft.

 

Pas op voor het jojo effect

Blijf je na een dieet gewoon doorgaan met je oude eetgewoonten dan zal je heel snel weer aankomen. Dit wordt het jojo effect genoemd. Tijdens het afvallen past het lichaam zich aan dat het minder energie binnenkrijgt. Je lichaam gaat minder verbranden. Ga je na je dieet weer terug naar je oude eetpatroon, dan zal je lichaam nog steeds op een lager niveau energie verbranden omdat je lichaam dat een periode gewend is geweest. Maar omdat je veel meer eet of ongezonder, zal je lichaam het overige voedsel opslaan als reserve en zo kom je dus heel snel weer aan. Dat is wat niemand wil.

 

Plan van aanpak

Om ervoor te zorgen dat je op gewicht blijft en dat het jojo effect wegblijft, zal je een grootschaliger en diepgaander plan moeten uitvoeren dan alleen maar een dieet volgen.

Voeding en beweging zullen dagelijks belangrijke onderdelen moeten zijn, alleen dan kan je op gewicht blijven en voorkom je een jojo effect. Het klinkt zo makkelijk: gezond en regelmatig eten, voldoende beweging en rust zijn de drie pijlers voor een gezond gewicht. Waarom is het jojo effect dan voor iedereen zo herkenbaar?

 

Tot slot nog een paar tips voor de doorzetters:

  • Probeer niet te snel af te vallen
  • Houd je gewicht stabiel
  • Verander je eetgewoonten blijvend
  • Blijf dagelijks bewegen
  • Wees realistisch ook met het stellen van een streefgewicht
  • Heb geduld

 

Add Comment

Click here to post a comment