Afvallen

Afvallen in een week

Voordelen van afvallen in een week

Kilo’s die we er in jaren bij hebben gekregen willen we het liefst in een zo kort mogelijke periode voorgoed weer kwijt zien te raken. Afvallen in een week wie zou het niet willen?

Voordelen heeft het eigenlijk niet. Als er al een voordeel te noemen is dan is het dat je door de snelheid in de eerste week gemotiveerd raakt om door te gaan waardoor het snel afvallen in een week als een mooi startpunt gebruikt kan worden om op verder te bouwen.

 

Nadelen van afvallen in een week

1 kilogram afvallen in een week staat gelijk aan 7000 calorieën minder binnen krijgen dan je lichaam verbruikt. In een week komt dat dus overeen met 1000 calorieën per dag. Als je bedenkt dat je tussen de 2000 en 2500 calorieën per dag nodig hebt moet je dit dus bijna halveren. Als je lichaam te weinig calorieën binnen krijgt schakelt het over in een overlevingsstand waarbij de stofwisseling extreem langzaam gaat werken om calorieën voor de belangrijkste lichaamsfuncties te sparen. Het gevolg hiervan is dat je weinig of geen energie hebt en je niet meer kunt concentreren.  Afvallen doe je wel op deze wijze maar zodra je lichaam uit die overlevingsstand komt na het stoppen van het strenge dieet gaat het alle reserves die je kwijt geraakt bent, zoals vet vocht en spieren, heel snel weer aanvullen. Dit is het zo gevreesde jojo-effect, dat bijna onlosmakelijk verbonden is met snel afvallen.

Hoe kan ik afvallen in een week?

Als je in een week zo veel mogelijk af wilt vallen is het heel belangrijk dat je gezond eet en vooral ook regelmatig. Hierdoor houd je het hongergevoel onder controle. Denk hierbij aan 6 tot 7 maaltijden per dag. Waarvan er 3 tot 4 een gezond tussendoortje zijn en vergeet hierbij ook absoluut het ontbijt niet. Daarnaast is het belangrijk ongeveer 2 liter water per dag te drinken. Zonder voldoende lichaamsbeweging kom je er echter niet. Je kunt hiervoor naar de sportschool gaan, zwemmen, fietsen of lopen. Als je maar in beweging komt! Naast het aanpassen van je eetgedrag en voldoende lichaamsbeweging is het enorm belangrijk dat je het echt wilt. Zonder discipline kom je er niet, maar kun je het wel opbrengen dan kun je zo op een gezonde manier in een week een mooi resultaat bereiken.

Add Comment

Click here to post a comment