Overgewicht

30 minuten bewegen per dag

30 minuten bewegen per dagDaar gaan we weer, hier volgt een mededeling die eigenlijk niet verrassend is: bewegen is goed voor de mens. Telkens weer word je weer teruggeworpen naar de basis van gezond leven. Een belangrijk onderdeel van die basis is bewegen. Met voldoende beweging zal je je fitter voelen, meer ontspannen zijn en ook nog eens lekkerder in je vel voelen. Er bestaat een Nederlandse Norm voor Gezond Bewegen (NNGB) die voorschrijft minimaal 5 dagen in de week, 30 minuten matig intensief te bewegen. Als je jonger bent dan 18 jaar dan is de norm 60 minuten per dag.

 

Wat is het nut van 30 minuten bewegen per dag?

Je kan op diverse manieren aan die dertig minuten beweging komen, belangrijk is natuurlijk het bewegen op een goede wijze uit te voeren. Niet voor niets staat bij de NNGB norm vermeld dat je matig intensief moet bewegen. Je beweegt matig intensief wanneer je hartslag iets hoger wordt en dat je dus sneller gaat ademhalen. Onder matig intensief bewegen valt bijvoorbeeld stevig wandelen of fietsen of met de hond rennen en spelen. Je hoeft dus niet per se te sporten om de norm te halen. Het uiteindelijke nut van matig intensief bewegen is dat je veel beter voelt en veel meer aankan. Misschien nog van groter belang is dat je de kans op hart- en vaatziekten, verschillende soorten kanker en diabetes vermindert. De samengevatte positieve effecten zal je toch doen inzien dat bedanken voor een half uurtje bewegen niet verstandig is?

 

Wat kan ik doen om 30 minuten per dag te bewegen?

Heel wijs van je dat je je gaat verdiepen in welke manieren er zijn om aan je benodigde hoeveelheid beweging te komen. Het is niet te doen om alle mogelijkheden te vermelden, maar je op weg helpen kan natuurlijk wel. Mocht je nog meer willen weten over dit onderwerp dan zijn er op internet of in verschillende boeken en tijdschriften genoeg dingen te vinden. Hier volgen een aantal tips om aan je dertig minuten bewegen per dag te komen:

  • Ga tijdens de lunchpauze een wandeling maken.
  • Doe je boodschappen lopend of op de fiets.
  • Huishoudelijke klusjes (stofzuigen, ramen zemen) behoren ook tot de categorie matig intensief bewegen.
  • Probeer de hele dag extra beweging “mee” te pakken, neem bijvoorbeeld de trap ipv de lift.
  • Ga eens wandelen of fietsen en geniet van het weer en de omgeving.

Bedenk dat je dit voor jezelf doet en niet voor een ander. Bewegen heeft een positief effect op jouw welzijn en speelt een belangrijke rol in het voorkomen van het krijgen van verschillende aandoeningen. Dus, waar wacht je nog op? Hup, aan de slag!

Add Comment

Click here to post a comment