Diëten

Welke vetten zijn ongezond?

Er zijn producten die het lichaam nodig heeft maar die we in te grote hoeveelheden consumeren waardoor ze een gevaar voor datzelfde lichaam vormen. Vetten zijn bijvoorbeeld zulke producten. Welke vetten zijn ongezond? Met name de verzadigde vetzuren die je in vlees en in melkproducten vindt. Deze vetten bezorgen de mens een te hoog cholesterol, met heel wat gevolgen van dien.

Gezonde vetten

Als er ongezonde vetten zijn, dan zullen er ook gezonde vetten zijn. Dat klopt. Denk maar eens aan olijfolie, zonnebloemolie, advocado’s en noten. Hier geldt een kleine correctie omdat men pinda’s als noten ziet. Maar pinda’s zijn geen noten. Het is een vrucht die net als de aardappel onder de grond groeit. Waarom is dit belangrijk? Omdat pinda’s veel als snack gebruikt worden. Pinda’s zijn gezond. Ze bevatten veel vitamine A. Teveel pinda’s zijn echter ongezond, zeker wanneer ze gezouten zijn want ze bevatten ook heel veel calorieën, met alle gevolgen van dien. Overigens geldt algemeen dat het eten van noten gezond is, mits ze ongezouten zijn.
Gezonde vetten helpen ons lichaam om uit voedsel te halen wat er in zit. Zoals vitamine K uit broccoli en spruiten. Ze ondersteunen het lichaam om enzymen aan te maken.

Ongezonde vetten

Welke vetten zijn ongezond? Zoals gezegd onverzadigde vetten. Iedere dag vlees met jus is een aanslag op ons lichaam. Je krijgt dan een grote hoeveelheid vetten binnen die door hun hoeveelheid al ongezond zijn. Ongezonde vetten kunnen er voor zorgen dat jouw bloedsuikerspiegel op en neer gaat en dat jouw cholesterol toeneemt. Dat is een gevaarlijke ontwikkeling. Ongezonde vetten vind je ook in koekjes, in gebak en chips. Dit zijn de trans-onverzadigde vetzuren die de industrie veel gebruikt.
Als je de vraag “Welke vetten zijn ongezond?” stelt kom je dus al snel bij die onverzadigde vetten. Er geldt hier echter een maar, want deze vetten die veel voorkomen in vlees, melkproducten, margarine, vloeibare margarine en frituurolie maakt het lichaam niet zelf aan. Je hebt ze dus wel nodig. Probleem is echter dat we ze zo vaak tegenkomen dat we er teveel van zijn gaan gebruiken. Wat helpt is om minder vlees te eten, minder melkproducten te nemen -toetjes, yoghurt, slagroom, koffiemelk-, minder te frituren en als dan liefst in zonnebloem- of olijfolie, minder chips, koekjes en dergelijke te nemen. Noten, fruit, zo nu en dan chocola, liefst puur, zijn prima vervangers. Mits je het niet overdrijft. Minder is de belangrijkste eerste stap.