Overgewicht

Cholesterol

Wat is een hoog cholesterol?

Fotolia_53031851_XSWe weten dat een hoog cholesterolgehalte ongezond is. Wat we inmiddels ook weten is dat dat met name voor bepaald cholesterol geldt. Dat maakt het in een stuk makkelijker om te zorgen dat het cholesterolgehalte niet te hoog wordt.

Wat is cholesterol

Cholesterol is een belangrijk verbindingsmiddel dat ons lichaam helpt allerlei taken uit te voeren, zoals het zenuwstelsel te onderhouden. Probleem bij cholesterol is dat het door het bloed vervoerd wordt en dat wanneer het gehalte aan cholesterol te hoog is geworden dat tot opeenhoping kan leiden. Populair gezegd slibben de aderen dan langzaam dicht en dat is alles behalve gezond. Er bestaan twee soorten cholesterol.

  1. HDL ofwel Hoge Dichtheid Lipoproteïne. Deze soort helpt het lichaam om op te ruimen en voert de slechte cholesterol soort naar de lever om te zorgen dat het het lichaam verlaat.
  2. LDL ofwel Lage Dichtheid Lipoproteïne. Deze soort doet eigenlijk het tegenovergestelde. Het haalt bij de lever cholesterol op en levert het ergens waar plek is af. Hierdoor ontstaan die opeenhopingen in de bloedbanen die verstoppingen kunnen veroorzaken. Overigens verstoren ze, lang voordat er sprake is van een verstopping, de bloedtoe- en doorvoer al, waardoor je je loom gaat voelen en sneller vermoeid bent. In dat geval kan dus sprake zijn van een hoog cholesterol.

Gemiddelden cholesterol

Bij een onderzoek gaat men uit van gemiddelden. Voor cholesterol geldt dat het gemiddelde tussen de twee soorten nooit hoger dan 5 mag zijn. Als voorbeeld. Je hebt een HDL van 6 en een LDL van 3 dan is het verschil 3. Dat is op zich dus prima. Toch kan het zijn dat je desondanks een hoog cholesterol hebt omdat de waarde van LDL boven de als gemiddelde gewaardeerde 2,5 uit komt. Het is dus mogelijk dat de arts je aanbeveelt hier iets aan te doen.
Het cholesterolgehalte kun je zelf beïnvloeden door niet meer of in ieder geval minder te roken. Door minder alcohol te drinken. Door meer te bewegen. Door minder snacks, patat, gezouten producten zoals noten en chips te nemen. Neem niet iedere dag vlees bij het warme maal. Eet minder rood vlees en meer groente en fruit. Peulvruchten zoals bonen en erwten zijn heel gezond.
Heb je een hoog cholesterol dan heb je twee keuzes. Gewoon doorgaan en een hoog risico lopen dat het lichaam er op afzienbare tijd mee op houdt of er iets aan te doen en langer te leven.