Afvallen

Afvallen buik

Met name bij de mannen hoopt vet zich al snel op rondom de buik. Het komt snel en is maar moeilijk weg te krijgen. Dat heeft onder andere te maken met het feit dat een kilo buikvet te vergelijken is met zo’n 9000 kilocalorieën. Dat is net zoveel als een coureur verbruikt bij een Alpen etappe.

Afvallen buik

Je krijgt een buik doordat je

  1. teveel eet
  2. teveel suikerhoudende artikelen eet
  3. teveel bier drinkt
  4. te veel vet eet, zoals patat en bijbehoren, chips, pinda’s, worst
  5. te weinig beweegt.

Langzaamaan kweek je op deze wijze een buik. Nou zijn er ook mensen met buik die geen bier of zo nu en dan bier drinken, maar wel veel frisdranken. Ook al staat op de fles dat er geen suiker in zit, het zorgt er wel voor dat je dikker wordt. Een van de dingen die we van suikervervangers inmiddels weten is dat ze het lichaam wakker maken. Dat denkt dat het suiker krijgt en gebeurt dat niet dan vertelt het dat je trek hebt. Met alle gevolgen van dien.
Dan maar sapjes? Akkoord, maar kijk heel goed wat er op de verpakking staat, want vaak wordt suiker toegevoegd aan sap en aan smoothies. Niet zo maar uit het schap pakken dus, maar even checken wat je gaat drinken.

Weg met het spek

Afvallen buik is geen gemakkelijke opgave. Je moet niet alleen jouw eetpatroon veranderen, maar ook oefeningen doen om dat buikvet te verbranden. Alleen fietsen en wandelen is vaak niet voldoende, ook als is het zeer aan te bevelen dat te gaan doen. Wat dan wel?

  1. Begin met matigen. Van alles wat je nu buiten de maaltijden eet, de helft minder.
  2. Kijk naar jouw maaltijden en verhoog het aandeel groenten, terwijl het aandeel vlees verminderd moet worden.
  3. Eet fruit in plaats van tussendoortjes en stop met het drinken van frisdranken en met energiedrankjes. Want ook die zitten boordevol suikers en suikervervangers. Neem een glas water of een kopje thee (zonder suiker!).
  4. Maak jouw sapjes en smoothies zelf. Dat is en gezonder want je krijgt ook de vruchtvezels binnen en je weet dat er niet toch stiekem suikers zijn toegevoegd.
  5. Begin met dagelijkse buikspieroefeningen. Koop een instructieboekje en begin stap voor stap. Een beetje spierpijn mag, teveel is gevaarlijk. Besef dat je die buik over een lange periode hebt opgebouwd en dat je die niet binnen twee of drie weken kwijt bent.